Büszkén adok hírt arról, hogy hazai graffiti művészeink, Mr. Zero és Fat Heat meghívást kaptak Walesből, ahol a DuDug művészeti projekt keretén belül a Duke of Lancester nevű gőzhajóra festettek! Bizony, a srácok egy színvonalas nemzetközi projekt részesei lettek, amely lehetőséget szimplán a tehetségükkel és munkájuk kvalitásával értek el, és amelyet most Walesben is megmutathattak. Szívből gratulálok nektek és remélem, a jövőben egyre többször fogjuk viszontlátni a neveteket a külföldi sajtó oldalain!
Fat Heat
No, de nézzük csak ezt a DuDug projektet, miről is van szó pontosan? Miért Wales, miért épp egy gőzhajó, mi a művészeti projekt célja? ... és így tovább. Ezekről és még sok más egyébről kérdeztem a két graffiti művészt, ám mielőtt elolvasnátok Mr. Zero és Fat Heat álláspontját, lapozzunk kicsit a történelem sorai közé.
A Duke of Lancester gőzhajót a Harland and Wolff vállalat építette még 1956-ban Belfastban; az a nehézipari vállalat, amely a Titanic, az Olympic és a Britannic testvérhajókat is építette. A Duke of Lancester éveken át európai személyszállító cirkálóként üzemelt, majd egy nagyobb átalakítást követően 1969-től kompnak használták. Miután 1979-ben kiállították a forgalomból egy liverpooli vállalat vásárolta meg a hajót, majd The Fun Ship néven úszó szórakoztató komplexummá alakította át. A hajón kialakításra került közel 100 üzlet, egy kávézó, egy bingó terem, egy játékterem és egy játszótér is. A beruházás ellenére a The Fun Ship soha nem indult útnak, a projektet az önkormányzattal való csatározás és a korrupció árnyékolta be, mígnem 1990-ben teljesen magára maradt az egykor fénykorát élő gőzös. Jelenleg egy észak-walesi kis falunál, Mostyn közelében, Llanerch-y-Mor-nál dokkol, használata még mindig bizonytalan, és bár kívül eszi a rozsda, belül igen jó állapotban maradt minden.
- Mégis, mi alapozta meg a DuDug művészeti projekt létrejöttét, miért lehet a hajóra festeni?
Fat Heat - A The Fun Ship bezárása óta megy a huzavona a helyi önkormányzattal, akik meglehetősen korruptan állnak az ügyhöz, tehát a tulajdonos cégnek le kellene fizetnie embereket, amire persze nem hajlandó. Évek óta mennek a perek, az újabb támadások, a hajó azóta sem nyitott újra. A tulajdonos ugyanakkor a szívén viseli a hajó sorsát, így azt mondta, hogy két opciót tart elfogadhatónak: vagy újranyitja a hajót, vagy kiteregeti az önkormányzat szennyesét. Az utóbbi maradt, és ebben urban art alkotókat hívott segítségül. Így született meg a DuDug projekt.
Mr. Zero
- Hogy talált meg benneteket a DuDug, hogy kerültetek a művészeti projekt kellős közepébe?
Mr. Zero - Pár éve kapcsolatban vagyok a PimpArtworks nevű céggel, akik reprókat (vászon printeket) értékesítenek az Egyesült Királyságban, többek között tőlem is, és mint kiderült, a DuDug projekt szervezője baráti viszonyban van azzal az úriemberrel, aki PimpArtworks-öt vezeti. Feltehetőleg így került a litván művész, KIWIE, és én az első két helyre a meghívandó emberek közé. Jó érzéssel töltött el, hogy benne vagyok az első két művészbe, akik meghívást kaptak a világból erre a nagyszerű projektre.
Fat Heat - Engem pedig Zero ajánlott be.
- Beszéljünk kicsit az előkészületekről. Teljesen összehangoltan dolgoztatok már a kezdetektől, vagy külön utakon jártatok és csak a tervek elkészültével egyeztettetek?
Mr. Zero - Teljesen külön utakon dolgoztunk, viszont mégis volt valami tudatalatti összhang, mert mikor megmutattuk egymásnak a vázlatokat, kiderült, hogy passzolnak és tudjuk kombinálva használni őket, egy képként kezelni. Az volt az eredeti terv, hogy ahol most Fat Heat munkája van, azon a részen, teljesen a hajó végéig lettünk volna elhelyezve ketten, de miután megérkeztünk a helyszínre, a kondíciók ezt sajnos nem tették lehetővé. Így végül szeparáltan festettünk.
Fat Heat - Aránylag sok munkát fektettünk az előkészületekbe, mert elég limitált volt az idő és számunkra is sok volt az újdonság, mindamellett teljesen szabad kezet kaptunk. Annyit dobtak fel vezényszóként, hogy korrupció, de már az első vázlatunk átment, nem volt semmilyen akadékoskodás, hogy például "ezt túl sötét", vagy "túl agresszív".
Fat Heat
- Miről szól a festményetek?
Mr. Zero - A képünk címe "The Prophet of Profit", tehát a profit prófétája. Gyakorlatilag egy reakció arra, ami úgy gondolom már egy jó ideje körül vesz minket a fogyasztói társadalomnak köszönhetően. Másokat eltaposva profitot termelni, a "csúcsra" jutni, mindent pénzre, anyagi javakra váltani, korrupttá válni. Ezzel a folyamattal, ahogy feljebb jutunk, emberileg, lelkileg, erkölcsileg úgy süllyedünk.
Fat Heat - Igen, abszolút a bürokráciáról és korrupcióról szól.
Mr. Zero - Részemről szimbolikus dolgokkal operálok elég sokat, mint például az agy, ami egy madárkalitkában van és ami egy koronában végződik... stb. Csak Pár dolog változott az eredeti grafikához képest, ami hamarosan elérhető lesz vászon print formájában is 30 darabra limitálva és aláírva. Például ez a fekete tintalefolyás, ami a próféta testéből indul, aztán a karhatalmi disznón összeáll egy felirat képében, ez a printen egy pocsolyában végződik majd a disznó alatt, amelyből az eltaposottak kezei nyúlnak vissza. Sőt, a disznó sapkáján a helyszínen változtattam meg a logót a helyi önkormányzat címerére - ami valószínűleg az eredeti grafikán is meg fog változni ily módon.
Mr. Zero
- És hogy a méretekkel is tisztában legyünk, egy 12 x 7 méteres (Mr. Zero) és egy 12 x 7 méteres (Fat Heat) festményről beszélünk. Sok munkátok volt a képekkel?
Fat Heat - Két és fél vagy három napot töltöttünk aktív festéssel, időnként nagyon erős szél és eső közepette. Az időjárás november elején az óceán közelében nem túl barátságos. Reggeltől estig a hajónál voltunk, aztán pedig vissza a szállásra aludni pár órát. Ezt ismételgettük. Az eddigi talán legkimerítőbb festés volt.
Fat Heat
- A hajóra már festett a litván KIWIE, a bristoli BUNGLE, a walesi The Cream Soda Crew, majd a francia GOIN és most Ti ketten, illetve az ír Fin DAC. Találkoztatok bárkivel az említett művészek közül?
Fat Heat - GOIN-nal még pont összefutottunk, nagyon jófej és barátságos ember. Minket pedig Fin DAC váltott. Egyszerű technikai oka van annak, hogy nem egyszerre fest mindenki, mégpedig, hogy elég nehezen elérhető felületről van szó és darus kocsi kell a festéshez, amiből értelemszerűen nem áll rendelkezésre túl sok.
Mr. Zero
- Milyen hangulatban telt a munka? Hogy éreztétek magatokat?
Mr. Zero - Minden teljesen jó volt, a vendéglátóink hihetetlenül kedvesek és jófejek voltak, szóval a társasággal nem volt gond, az időjárást leszámítva minden tökéletes volt, a szó szoros értelmében.
- Következő munka? Tervek a közel jövőben?
Mr. Zero - Terv egy csomó van, mint mindig. Aztán majd meglátjuk mi valósul meg, de amíg nincsenek kézzelfogható dolgok, addig nem szívesen beszélünk erről.
- Srácok! Köszönöm az interjút, és hogy beszámoltatok erről a nem mindennapi kalandról! Még egyszer gratulálok, sok sikert és jó munkát kívánok a továbbiakban is!
Ti pedig Kedves Olvasók, nézzétek meg a Duke of Lancester gőzhajó festéséről készült kisfilmet!
PREMIER: The BlackDuke
KAMERA: Fat Heat, Ivacs Gergő, Mr. Zero
UTÓMUNKA: Fat Heat
ZENE: Fat Heat