A Chimera-Project eddigi talán legizgalmasabb kiállítása nyílik május 16-án a Klauzál téren. A Looking for Freedom című kiállítás berlini művészeket mutat be és lát vendégül, továbbá betekintést nyújt a berlini street art világába is. A résztvevő művészek között igazi nagyágyúkra számíthatunk.
A kiállítás két elemből építkezik: az egyik egy csoportos kiállítás, Eliot M. Henning német művész és beatbox legenda társkurátorságával válogatva. A másik pedig a berlini művész-duó, Various & Gould 10 napos mini-rezidencia programjával egybekötött kiállítása, melynek során "Wanted Witches - Witches Wanted" címmel egy bevonásra épülő installációt hoznak létre a kiállítóteremben.
Megnyitó: 2013. május 16. este 7 óra
Látogatható: 2013. május 17. - június 8., Szo, K-CS 15:00-18:00h
Helyszín: Chimera-Project Space - Budapest 1072, Klauzál tér 5.
Művészek: BOXI | DAVE THE CHIMP | EVOL | ELIOT | EMESS | JUST | PISA73 | VIDAM | VARIOUS & GOULD: Wanted Witches - Witches Wanted
Kurátorok: Patrick Urwyler & Eliot M. Henning (D)
Facebook event
Looking for Freedom - Csoportos kiállítás
Eliot M. Henning és a Chimera-Project berlini ismeretségeinek köszönhetően nemzetközileg is ünnepelt berlini művészeket látunk vendégül: Boxi, Dave the Chimp, Emess, Evol, Pisa73, Just, Various & Gould, Vidám és maga Eliot legújabb munkái kerülnek bemutatására. A művészek a berlini művészeti aktivizmus karakteres képviselői és munkáikkal is a város ellentmondásos fejlődésére reflektálnak, köztéren és művészeti intézmények keretében egyaránt.
"Éjjel az utcán...maga volt a totális szabadság. Egyszerűen azt festettem, amit a hely súgott nekem, gyakran építve az építészeti sajátosságokra is..." - kezdődik Dave the Chimp 2005-ös manifesztója. Berlinben a szabadság és a szólás szabadsága különösen érzékeny ügy volt és maradt is. Ahogy a kiállítás címe is megidézi a berlini fal szimbólumában sűrített politikai konfliktusokat, ugyanígy a 21. századi városi fejlődés is újabb érzékeny törésvonalakat hívott életre. Agresszív, gazdasági logikának alárendelt városfejlesztési politikák, turizmusmenedzsment és városi branding rajzolja önkényesen újra kerületről kerületre a város vonásait, rövid távú rezidensek, turisták, utazók érdekeit szolgálva a törzslakossággal szemben.
Evol
Ezek a körülmények az ellenmozgalmak sokaságát hívták életre, melyben a meghívott művészek is kivették, kiveszik részüket. Ahogy a városi tendenciák is sokféle kritikát hívnak meg, maguk a meghívott művészek is más-és más fókusszal, de alapvetően a köztér visszahódításának és kontrolljának igényével végzik munkájukat.
"Reclaim the streets" - ezt kezdetben még valódi politikai felhívásnak szánták, még mielőtt szintén a média és a turizmusipar bábáskodására a "Street Art" körül olyan hype alakult ki, hogy félreértés nélkül már nehéz vele foglalkozni is. Az egykori protestmozgalmat felhígították a trend hullámára felkapaszkodni vágyó, gyakorta gyenge és szellemtelen sokszorosítók és a legkülönfélébb célokkal instrumentalizálták multik, várostervezők.
"Akkor most mi legyen? Lovagoljuk meg a hullámokat, amíg el nem ülnek? Vagy másszunk ki a vízből és keressünk egy másik partot, ahol még létezik a szabadság?" - kérdezi Dave 2005-ben. A meghívott művészek egyike sem adta fel a térrel való foglalatoskodást és a munkáik igazolják, hogy kritika és eredetiség még ezen a túlterhelt közegen belül is lehetséges. Munkásságukat gazdagította, hogy kiállítóterekben is elkezdtek dolgozni, mely nem csak a fizikai, de a teljes szociális, politikai és ideológiai kontextusra is visszahatott és újabb kihívásokat hozott. Ez a komplex környezet, amelyben a "Looking for Freedom" kiállítás kezdődik.
Dave the Chimp
Looking for Freedom - Wanted Witches - Witches Wanted
A Chimera-Project törekvése, hogy aktív tere és ösztönzője legyen az alkotási folyamatnak: a kiállításhoz kapcsolódóan egy rezidenciaprogram keretében két berlini művész, a legendás Various & Gould lesz vendégünk, akik budapesti tartózkodásuk alatt, a helyi sajátosságokra reflektálva hoznak létre műalkotásokat.
Various & Gould egy művész duó, 2004-ben művészeti tanulmányaik idején kezdtek el együtt dolgozni és teszik ezt a mai napig. Screenprinting és kollázs technikával dolgoznak, s mint a válogatásban szereplő művészek többsége, munkásságuk célja a nyilvánosság tudatos generálása, globálisan, vagy adott közösségben releváns kérdések artikulálása. Munkáik szorosan kötődnek az identitásképzés alapvető konstruktumaihoz, mint például a munka-hivatás, migráció, szexuális identitás vagy az egzisztenciális válság. Munkáikat participatív kontextusba ágyazzák.
Jelenlegi akciójukban "Wanted Witches - Witches Wanted" (Üldözött boszorkányok - Boszorkányok kerestetnek) címmel nonkonformizmusukról ismert szereplők portréit alkotják meg. Olyan személyeknek teszik ezzel a tiszteletüket, akik elköteleződésük, hitük vállalása miatt céltáblái a megkülönböztetésnek, szociális, politikai vagy akár fizikai agressziónak. Tevékenységük jól begyakorolt társadalmi, politikai eszközöket és mechanizmusokat mobilizál, mely a rend, a status quo fenntartására irányul - ennek egy kifinomult eszköze volt például a boszorkányüldözés.
A boszorkányokban való hit, illetve a megkülönböztetés gyakorolt mechanizmusai időn, kultúrákon és társadalmakon átívelően jelenlévő. A boszorkányoknak emberfeletti erőt tulajdonítottak. Veszélyességüket éppen ez igazolta, a mások befolyásolására való képességük, mely lehet pozitív gyógyító erejű, de ártó, manipulatív is.
A boszorkányüldözés mai mechanizmusai agyafúrtabbak, de ugyanúgy átszövik a mindennapjainkat: médiában terjedő verbális agressziótól elkezdve a még ma is létező, spontán erőszakban megnyilvánuló önbíráskodásig vagy a látens, többnyire tudattalan szociális mechanizmusokig, mint például a bűnbakképzés. Hogy miként reagál egy adott társadalom a másságra vagy a diszharmóniát keltő ellenvéleményre az legalább annyira tükre az adott társadalomnak, mint a konfliktusos pozíció megtestesítőjének.
A "Wanted Witches - Witches Wanted" portréi nem lezárt műalkotások: a sorozat egy részvételi keretbe ágyazva közvetlenül is lehetővé teszi, hogy egyidejűleg szembesüljünk a boszorkányégetés és tisztelettel teli megemlékezés aktusaival. Ahogy a sorozat címe, a performatív aktus is felveti, hogy a fenyegetettség érzésével megküzdve más pozíciók megismerése nem csak a befogadottat, de a befogadót is megérintheti és megemelheti.
A megnyitó egy performatív keretben történik, most az egyszer érdemes időre érkezni.
Emess